4.9 / 5
31 reviews
Dunweg Uitvaartzorg
- Op Google Maps
4 weken geleden
Ruim een week geleden is mijn vader komen te overlijden en hebben we de uitvaart door Dunweg laten regelen, deels door Natascha en deels door Monique. Ik wist eigenlijk niet in hoeverre het goed regelen van een uitvaart bijdraagt aan het verwerkingsproces en hierbij hebben ze ons ontzettend goed begeleid. Natascha is wat minder formeel wat heel erg prettig was, omdat je hierdoor juist echt contact krijgt van mens tot mens en niet van betaalde klant tot uitvaart medewerker. Wij voelden ons gezien (als mens), ze dacht mee, gaf met haar menselijke benadering lichtheid en warmte aan de confronterende gesprekken over de uitvaart en was erg betrokken. Hierdoor werden we na deze gesprekken niet achtergelaten met een ontzettend zwaar gevoel. Monique heeft het uiteindelijk overgenomen en ook zij heeft het erg prettig gedaan. Zij dacht goed met ons mee, en haar kalmte en rust waren erg prettig. De uitvaart zelf was prachtig geregeld. De afscheidsceremonie liep wat uit maar desondanks gaf Monique ons geen opgejaagd gevoel. Ik heb ook van te voren aangegeven niet bij de borrel na de afscheidsceremonie te willen zijn en hiervoor was door Monique een familiekamer geregeld waarin ik die tijd kon overbruggen. Monique is meerdere keren langs geweest om te vragen of alles goed ging en om wat drinken/eten te brengen. Hoewel afscheid nemen en een uitvaart regelen nooit fijn is en altijd pijn doet, had dit niet beter, prettiger en mooier geregeld kunnen worden. Zij hebben dit proces zo aangenaam mogelijk voor ons gemaakt en na de uitvaart verlieten wij alle drie het crematorium met een 'het is goed zo' - gevoel.

Cadeautip

Het lijkt een rare titel, maar toch…
Jaren geleden regelden wij voor een bekende familie de uitvaart van vader. Er was verdriet, maar ook veel gezelligheid en plezier. Dat hoorde bij vader, maar ook bij de rest van de familie.

Na diverse dolletjes over wat op de kaart moest komen te staan, maakten we uiteindelijk een proefdruk. Bij een rouwkaart staat als laatste zin weleens de toevoeging liever geen bloemen of een aanwijzing voor de gewenste kledij die dag. Wij maakten er iets anders van, ‘Cadeautip’. Met daarbij de afbeelding van een envelop.

We hebben met elkaar gelachen om het voorval, maar… de proef van de kaart kwam pardoes in onze administratie terecht. Het hoofd van onze administratie, Jan, vond het maar raar: een rouwkaart met een cadeautip (hij wist niet dat het een grapje was en dat voor de daadwerkelijke rouwkaart deze tip niet was overgenomen).

Toen Jan in de kerk was, sprak hij met de pastoor over dit voorval. De pastoor speelde het spel mee en zo kwam het, dat Jan jarenlang dacht dat wij de rouwkaart met cadeautip verzonden hadden. Ik dacht toen wel bij mijzelf,’ waarom eigenlijk niet?’ Een uitvaart kost een hoop geld en zo kun je in plaats van bloemen, de nabestaanden ook een bedrag geven om de uitvaart te bekostigen.

De afgelopen maanden zijn een paar uitvaarten betaald door middel van Crowdfunding. Ook werd op de rouwkaart in plaats van bloemen, liever een gift aan een goed doel aangegeven. Er stond geschreven: het goede doel, zie ommezijde. Daar stond een foto geplaatst van het gezin. Ik vond het heel ontroerend.

Tijden veranderen. Iets wat vroeger ondenkbaar was, lijkt nu heel gewoon. Jan is al een paar jaar met pensioen. Ik denk dat ik hem ga bellen.

Alexander van der Pijl

Alexander van der Pijl

Onze overige vestigingen