4.9 / 5
36 reviews
Dunweg Uitvaartzorg
- Op Google Maps
3 maanden geleden
Ruim een week geleden is mijn vader komen te overlijden en hebben we de uitvaart door Dunweg laten regelen, deels door Natascha en deels door Monique. Ik wist eigenlijk niet in hoeverre het goed regelen van een uitvaart bijdraagt aan het verwerkingsproces en hierbij hebben ze ons ontzettend goed begeleid. Natascha is wat minder formeel wat heel erg prettig was, omdat je hierdoor juist echt contact krijgt van mens tot mens en niet van betaalde klant tot uitvaart medewerker. Wij voelden ons gezien (als mens), ze dacht mee, gaf met haar menselijke benadering lichtheid en warmte aan de confronterende gesprekken over de uitvaart en was erg betrokken. Hierdoor werden we na deze gesprekken niet achtergelaten met een ontzettend zwaar gevoel. Monique heeft het uiteindelijk overgenomen en ook zij heeft het erg prettig gedaan. Zij dacht goed met ons mee, en haar kalmte en rust waren erg prettig. De uitvaart zelf was prachtig geregeld. De afscheidsceremonie liep wat uit maar desondanks gaf Monique ons geen opgejaagd gevoel. Ik heb ook van te voren aangegeven niet bij de borrel na de afscheidsceremonie te willen zijn en hiervoor was door Monique een familiekamer geregeld waarin ik die tijd kon overbruggen. Monique is meerdere keren langs geweest om te vragen of alles goed ging en om wat drinken/eten te brengen. Hoewel afscheid nemen en een uitvaart regelen nooit fijn is en altijd pijn doet, had dit niet beter, prettiger en mooier geregeld kunnen worden. Zij hebben dit proces zo aangenaam mogelijk voor ons gemaakt en na de uitvaart verlieten wij alle drie het crematorium met een 'het is goed zo' - gevoel.
Alexander van der Pijl
Alexander van der Pijl
22 september 2022

Dunweg in het nieuws

Dunweg nu los van DELA

“We zijn er voor ‘rust’, we willen ‘onrust’ wegnemen”.

In het HC Nieuws van 12 sept 2022 is een artikel geplaatst over Dunweg en DELA.

HOOFDDORP “We hadden zo’n 40 jaar een samenwerkingsverband met DELA”, zegt Alexander van der Pijl, directeur van Dunweg Uitvaartzorg. “Maar per 1 september heeft DELA de overeenkomst beëindigd. Dat betekent een fikse organisatorische verandering en die zorgt, hebben we gemerkt, bij de opdrachtgevers voor verwarring. Dat is niet de bedoeling, want we willen ze juist met rust door een moeilijke periode loodsen en niet zorgen voor onrust. Daarom lijkt het me nuttig het allemaal even op een rijtje te zetten.”

OUDE SITUATIE Toen Dunweg en DELA nog wel een samenwerkingsverband hadden, was bij een overlijden de gang van zaken duidelijk. “Een opdrachtgever met een DELA-polis die een overlijden aanmeldde bij DELA werd in deze regio gekoppeld aan Dunweg. De mensen hadden dan direct contact met ons en dat betekende dat ze konden vertrouwen op de kwaliteit die Dunweg levert, zoals een vaste begeleider, een opbaring hier in de buurt en een begrafenis of crematie in deze omgeving, een en ander zoals afgesproken in de polis. Wilden ze iets anders dan kon dat natuurlijk ook. Alleen betekende dat wel dat er dan kosten bij zouden komen, maar die keus was aan de opdrachtgever.”

NIEUWE SITUATIE Nu heeft DELA de overeenkomst met Dunweg beëindigd omdat de samenwerking niet meer goed paste bij hun nieuwe bedrijfsvisie. “Ze hebben Yarden, met ruim 1.000.000 polissen, overgenomen en werken voortaan vanuit een landelijk perspectief. Iemand met een DELA-polis die nu in deze regio bij DELA een overlijden meldt, krijgt te maken met de afhandeling die DELA op dat moment kan bieden?, gaat van der Pijl verder. “Dat betekent uitvaartbegeleiders die het snelst beschikbaar zijn en daarbij heeft de opdrachtgever geen eigen keuze. En een opbaring kan bijvoorbeeld plaats vinden buiten de woonplaats. Dat zorgt voor verwarring. Ik geef even een voorbeeld. Iemand heeft 3 jaar geleden zijn moeder verloren. Toen gold de contractsituatie met DELA nog en werd die uitvaart automatisch door ons verzorgd. Nu is ook zijn vader gestorven en na melding van dit overlijden bij DELA verwacht de familie opnieuw Dunweg-medewerkers.”

Dat is dus niet meer het geval en dat is bij veel mensen niet goed over gekomen. De familie is verbaasd als de uitvaartbegeleider die zich meldt helemaal niet bij Dunweg in dienst is, maar bijvoorbeeld een zzp’er blijkt te zijn. “Ze gaan ons dan bellen en wij moeten uitleggen hoe het allemaal nu wel zit. Dat kost tijd en de info wordt niet altijd vriendelijk ontvangen. Dat is voor niemand leuk, voor het bedrijf niet en zeker niet voor onze medewerkers. Vandaar dat ik het nuttig vond om dit nog eens extra onder de aandacht te brengen. Overigens, een DELA-verzekerde mag Dunweg best als uitvaartbegeleider kiezen, maar dan gelden niet meer de afspraken die eerder van toepassing waren.”

Anja Maas

Lees hier het artikel  / HC Nieuws

Terug naar overzicht

Onze contactinformatie

Postbus 189
2130 AD Hoofddorp

Onze overige vestigingen