4.9 / 5
37 reviews
Dunweg Uitvaartzorg
- Op Google Maps
4 maanden geleden
Ruim een week geleden is mijn vader komen te overlijden en hebben we de uitvaart door Dunweg laten regelen, deels door Natascha en deels door Monique. Ik wist eigenlijk niet in hoeverre het goed regelen van een uitvaart bijdraagt aan het verwerkingsproces en hierbij hebben ze ons ontzettend goed begeleid. Natascha is wat minder formeel wat heel erg prettig was, omdat je hierdoor juist echt contact krijgt van mens tot mens en niet van betaalde klant tot uitvaart medewerker. Wij voelden ons gezien (als mens), ze dacht mee, gaf met haar menselijke benadering lichtheid en warmte aan de confronterende gesprekken over de uitvaart en was erg betrokken. Hierdoor werden we na deze gesprekken niet achtergelaten met een ontzettend zwaar gevoel. Monique heeft het uiteindelijk overgenomen en ook zij heeft het erg prettig gedaan. Zij dacht goed met ons mee, en haar kalmte en rust waren erg prettig. De uitvaart zelf was prachtig geregeld. De afscheidsceremonie liep wat uit maar desondanks gaf Monique ons geen opgejaagd gevoel. Ik heb ook van te voren aangegeven niet bij de borrel na de afscheidsceremonie te willen zijn en hiervoor was door Monique een familiekamer geregeld waarin ik die tijd kon overbruggen. Monique is meerdere keren langs geweest om te vragen of alles goed ging en om wat drinken/eten te brengen. Hoewel afscheid nemen en een uitvaart regelen nooit fijn is en altijd pijn doet, had dit niet beter, prettiger en mooier geregeld kunnen worden. Zij hebben dit proces zo aangenaam mogelijk voor ons gemaakt en na de uitvaart verlieten wij alle drie het crematorium met een 'het is goed zo' - gevoel.

Who pays the ferryman?

Errol (68) overleed in het buitenland, aan boord van een schip. Zijn werkgever belde ons, en wij zorgden ervoor dat hij vanuit Panama gerepatrieerd werd naar Nederland. Ik zat om tafel met zijn twee zoons. Ze waren zichtbaar geëmotioneerd toen zij in de rouwkamer stonden.

“We zagen die ouwe niet veel,” zei Martijn (38). “Nee,” zei zijn broer Oliver (40). “Pa was een zeeman en reisde de hele wereld rond. Hij had niet eens een vaste woon- of verblijfplaats. Hij stond bij mij ingeschreven. Hij had bij mij een kamer, maar was dus altijd op reis. Hij had geen spullen of bezittingen, daar gaf hij niets om.”

We bespraken samen de uitvaart. “Er zullen niet veel mensen komen,” zei Martijn. “Ik denk dat we met wat naaste familieleden maximaal met z’n tienen zullen zijn. Die ouwe had niet veel geluk in zijn leven. Twaalf ambachten, dertien ongelukken.”

Aan het einde van het gesprek vroeg Martijn: “Wat zijn de kosten van de uitvaart?”
Ik gaf aan dat het vermoedelijk rond € 6.000 zou zijn. “Tsja,” zei Oliver, “er is niet veel geld. Ik denk dat-ie alles opgemaakt heeft. Maar hij heeft ons een oude zeeroverbelofte gedaan. Zeelieden droegen altijd gouden of diamanten oorbellen. Als zij onderweg waren en misschien sneuvelden, dan was de opbrengst van de sieraden bedoeld om de kosten van een begrafenis te dekken.”

De sieraden werden overgedragen aan de zoons. Op hun beurt gingen zij de kostbaarheden verzilveren. Niet veel later kreeg ik een telefoontje van Martijn: “Alexander, de uitvaart kan betaald worden. We kunnen daarna zelfs nog de kroeg in.”

Het laatste nummer in het crematorium schalde door de speakers: Sailing Home van Piet Veerman. Vanaf nu heeft dit nummer voor mij een andere betekenis…

Alexander van der Pijl

Onze overige vestigingen