4.9 / 5
31 reviews
Dunweg Uitvaartzorg
- Op Google Maps
in de afgelopen week
Ruim een week geleden is mijn vader komen te overlijden en hebben we de uitvaart door Dunweg laten regelen, deels door Natascha en deels door Monique. Ik wist eigenlijk niet in hoeverre het goed regelen van een uitvaart bijdraagt aan het verwerkingsproces en hierbij hebben ze ons ontzettend goed begeleid. Natascha is wat minder formeel wat heel erg prettig was, omdat je hierdoor juist echt contact krijgt van mens tot mens en niet van betaalde klant tot uitvaart medewerker. Wij voelden ons gezien (als mens), ze dacht mee, gaf met haar menselijke benadering lichtheid en warmte aan de confronterende gesprekken over de uitvaart en was erg betrokken. Hierdoor werden we na deze gesprekken niet achtergelaten met een ontzettend zwaar gevoel. Monique heeft het uiteindelijk overgenomen en ook zij heeft het erg prettig gedaan. Zij dacht goed met ons mee, en haar kalmte en rust waren erg prettig. De uitvaart zelf was prachtig geregeld. De afscheidsceremonie liep wat uit maar desondanks gaf Monique ons geen opgejaagd gevoel. Ik heb ook van te voren aangegeven niet bij de borrel na de afscheidsceremonie te willen zijn en hiervoor was door Monique een familiekamer geregeld waarin ik die tijd kon overbruggen. Monique is meerdere keren langs geweest om te vragen of alles goed ging en om wat drinken/eten te brengen. Hoewel afscheid nemen en een uitvaart regelen nooit fijn is en altijd pijn doet, had dit niet beter, prettiger en mooier geregeld kunnen worden. Zij hebben dit proces zo aangenaam mogelijk voor ons gemaakt en na de uitvaart verlieten wij alle drie het crematorium met een 'het is goed zo' - gevoel.

Ruzie in de familie

Meneer Peeters (88) was overleden en ik ging de uitvaart bespreken met zijn echtgenote en kinderen. Al snel kwam ter sprake dat twee andere kinderen geen contact meer hadden met pa en ma. Hoe moest dat nu met de uitvaart? Twee dagen later belde een dochter, Monique, mij geëmotioneerd op. Via via had zij vernomen dat haar vader was overleden en zij wilde weten wanneer de uitvaart was en of haar aanwezigheid geweigerd kon worden. Zij vond dat zij het recht had om afscheid te nemen van haar vader. Ik gaf haar aan dat mevrouw Peeters de opdrachtgever was van de uitvaart en dat zij dus beslist wat er gebeurt. Indien zij geen goedkeuring zou geven, zou het lastig worden. Omdat het belangrijk is om afscheid te kunnen nemen van een familielid, ook al ben je met diegene gebrouilleerd, gaf ik aan de situatie voor te zullen leggen aan de familie en haar later terug te bellen. Ik besloot persoonlijk langs de familie te gaan om verslag te doen van het telefoongesprek. Mevrouw Peeters en haar andere kinderen gaven toestemming, zodat Monique toch afscheid kon nemen van haar vader. Twee dagen voor de uitvaart ontvingen wij haar en kon zij even alleen met haar vader zijn. Zij werd tevens uitgenodigd voor de uitvaart, maar daar besloot zij vanaf te zien. Ze was dankbaar voor de haar geboden oplossing. Twee maanden na de uitvaart, bracht ik mevrouw Peeters een bezoek. Zij vertelde dat zij de asverstrooiing mét Monique hadden gedaan. Het contact is er weer, hetzij nog wat broos. “Zo jammer Alexander. Waarom moest dit nou?” zei mevrouw Peeters. “Wanneer je ruzie hebt, besef je niet dat je het na een overlijden nooit meer kunt herstellen. Het maakt eigenlijk niet uit door wie de ruzie is ontstaan en wie uiteindelijk de eerste stap zou moeten zetten. Kijk naar de toekomst, probeer het op te lossen, want anders…” Alexander van der Pijl Alexander van der Pijl

Onze overige vestigingen