4.9 / 5
31 reviews
Dunweg Uitvaartzorg
- Op Google Maps
in de afgelopen week
Ruim een week geleden is mijn vader komen te overlijden en hebben we de uitvaart door Dunweg laten regelen, deels door Natascha en deels door Monique. Ik wist eigenlijk niet in hoeverre het goed regelen van een uitvaart bijdraagt aan het verwerkingsproces en hierbij hebben ze ons ontzettend goed begeleid. Natascha is wat minder formeel wat heel erg prettig was, omdat je hierdoor juist echt contact krijgt van mens tot mens en niet van betaalde klant tot uitvaart medewerker. Wij voelden ons gezien (als mens), ze dacht mee, gaf met haar menselijke benadering lichtheid en warmte aan de confronterende gesprekken over de uitvaart en was erg betrokken. Hierdoor werden we na deze gesprekken niet achtergelaten met een ontzettend zwaar gevoel. Monique heeft het uiteindelijk overgenomen en ook zij heeft het erg prettig gedaan. Zij dacht goed met ons mee, en haar kalmte en rust waren erg prettig. De uitvaart zelf was prachtig geregeld. De afscheidsceremonie liep wat uit maar desondanks gaf Monique ons geen opgejaagd gevoel. Ik heb ook van te voren aangegeven niet bij de borrel na de afscheidsceremonie te willen zijn en hiervoor was door Monique een familiekamer geregeld waarin ik die tijd kon overbruggen. Monique is meerdere keren langs geweest om te vragen of alles goed ging en om wat drinken/eten te brengen. Hoewel afscheid nemen en een uitvaart regelen nooit fijn is en altijd pijn doet, had dit niet beter, prettiger en mooier geregeld kunnen worden. Zij hebben dit proces zo aangenaam mogelijk voor ons gemaakt en na de uitvaart verlieten wij alle drie het crematorium met een 'het is goed zo' - gevoel.

Familiebedrijf

Vanaf het begin van de jaren negentig werk ik fulltime bij Dunweg. We hebben heel wat meegemaakt. Letterlijk dag en nacht met mijn vader gewerkt. Samen met een team van vertrouwde gezichten van ons familiebedrijf. Mijn vader en ik noemden elkaar bij de voornaam. Het was een beetje onprofessioneel om pa of ouwe te zeggen waar de nabestaanden bij waren. Steevast vroeg men wel: "Hoe is het met je vader?"

Tegenwoordig staat alles in de computer, maar in die tijd nog niet. Wim (mijn vader dus) wist echter alles. Wanneer iemand was overleden, de kleding die iemand aan had, de kleur van de kist, noem maar op. Adressen van mensen, telefoonnummers, alles kon je aan Wim vragen.
Toch lastig om in zijn voetsporen te treden. Je bent en blijft toch altijd de zoon van. Als men dat wel eens zei, antwoordde ik meestal: “Nou, ik ben niet de zoon van Wim. Wim is mijn vader.”
Ik wist natuurlijk ook wel dat de zoon van Johan Cruijff een aardige uitdaging had. Ze gaan je toch vergelijken.

Alexander en Wim van der Pijl

Samen voerden wij veel uitvaarten uit. Een familiebedrijf staat voor een ambachtelijke dienstverlening. Zo keek ik dan ook vaak mee bij een uitvaart van mijn vader. Om er iets van te leren.
Toen we eens bij een kerk stonden, na afloop van de kerkdienst, kwam er een man naar ons toe. Hij had de dienst in de kerk en de begrafenis bijgewoond. “Heren, het was prachtig verzorgd! Oog voor detail, dat is toch kenmerkend voor een familiebedrijf. Wat mooi dat twee broers zo goed op elkaar ingespeeld zijn. Dank u wel”

Dank u wel. Dat dacht ik ook. Ik keek naar mijn vader. Hij had een glimlach van oor tot oor.
En ik? Ik wilde eigenlijk alleen maar zeggen: “Ik ben de zoon van Wim!”

Alexander van der Pijl
Alexander van der Pijl

110 jaar Dunweg

Onze overige vestigingen