4.9 / 5
31 reviews
Dunweg Uitvaartzorg
- Op Google Maps
4 weken geleden
Ruim een week geleden is mijn vader komen te overlijden en hebben we de uitvaart door Dunweg laten regelen, deels door Natascha en deels door Monique. Ik wist eigenlijk niet in hoeverre het goed regelen van een uitvaart bijdraagt aan het verwerkingsproces en hierbij hebben ze ons ontzettend goed begeleid. Natascha is wat minder formeel wat heel erg prettig was, omdat je hierdoor juist echt contact krijgt van mens tot mens en niet van betaalde klant tot uitvaart medewerker. Wij voelden ons gezien (als mens), ze dacht mee, gaf met haar menselijke benadering lichtheid en warmte aan de confronterende gesprekken over de uitvaart en was erg betrokken. Hierdoor werden we na deze gesprekken niet achtergelaten met een ontzettend zwaar gevoel. Monique heeft het uiteindelijk overgenomen en ook zij heeft het erg prettig gedaan. Zij dacht goed met ons mee, en haar kalmte en rust waren erg prettig. De uitvaart zelf was prachtig geregeld. De afscheidsceremonie liep wat uit maar desondanks gaf Monique ons geen opgejaagd gevoel. Ik heb ook van te voren aangegeven niet bij de borrel na de afscheidsceremonie te willen zijn en hiervoor was door Monique een familiekamer geregeld waarin ik die tijd kon overbruggen. Monique is meerdere keren langs geweest om te vragen of alles goed ging en om wat drinken/eten te brengen. Hoewel afscheid nemen en een uitvaart regelen nooit fijn is en altijd pijn doet, had dit niet beter, prettiger en mooier geregeld kunnen worden. Zij hebben dit proces zo aangenaam mogelijk voor ons gemaakt en na de uitvaart verlieten wij alle drie het crematorium met een 'het is goed zo' - gevoel.
Bloemenzee

Een bloemenzee

Als uitvaartverzorger mag je eigenlijk geen fouten maken. Je moet daarom de gehele uitvaart alert zijn. Het komt dan ook zeker voor, dat uitvaartverzorgers nachtmerries hebben over uitvaarten die misgaan of dat ze iets vergeten zijn. Mijn vader droomt daar nog steeds over, terwijl hij al 20 jaar geen uitvaart meer heeft gedaan.

En zo waren wij eens in het crematorium te gast. De dienst zou over een kwartier beginnen. De mand waarin de overledene lag opgebaard, stond al op de juiste plaats in de aula. We legden de bloemen neer die met de rouwauto meegekomen waren. De medewerkers van het crematorium kwamen vervolgens met nog twee bloemenrekken vol bloemen aan. Deze bloemen waren rechtstreeks bij het crematorium bezorgd.

Huh?

“Zo, dat zijn veel bloemen” zei ik nog. We gaven alle bloemen een plek en nodigden vervolgens de opdrachtgever van de uitvaart uit, om te kijken of alles zo naar wens was. “Wauw, dat zijn veel bloemen” zei ze. Ineens voelde ik dat er iets niet klopte. En ja hoor, de medewerker van het crematorium kwam met een rood hoofd binnengerend. De bloemen die zij hadden afgegeven, waren van een andere crematie voor ons geweest. Ik kon wel door de grond zakken. Hoe zou de opdrachtgever hierop reageren?

De opdrachtgever, tevens dochter van de overledene, keek mij aan en glimlachte. “En nu?” vroeg ze. Ik gaf haar twee opties. We kunnen de bloemen snel weghalen of maar laten liggen. “Ik vind ze eigenlijk wel mooi. Laat de bloemen maar liggen” zei ze. Ik was opgelucht. Voor hetzelfde geld zou ze kwaad geworden zijn. En dat zou ik nog begrijpen ook.

Bloemenzee

Na de dienst nam de opdrachtgever als laatste afscheid van haar vader: “Mooi hè pap, zoveel bloemen.” Ze keek me aan en gaf een knipoog.

Alexander van der Pijl
Alexander van der Pijl

Onze overige vestigingen