4.9 / 5
31 reviews
Dunweg Uitvaartzorg
- Op Google Maps
in de afgelopen week
Ruim een week geleden is mijn vader komen te overlijden en hebben we de uitvaart door Dunweg laten regelen, deels door Natascha en deels door Monique. Ik wist eigenlijk niet in hoeverre het goed regelen van een uitvaart bijdraagt aan het verwerkingsproces en hierbij hebben ze ons ontzettend goed begeleid. Natascha is wat minder formeel wat heel erg prettig was, omdat je hierdoor juist echt contact krijgt van mens tot mens en niet van betaalde klant tot uitvaart medewerker. Wij voelden ons gezien (als mens), ze dacht mee, gaf met haar menselijke benadering lichtheid en warmte aan de confronterende gesprekken over de uitvaart en was erg betrokken. Hierdoor werden we na deze gesprekken niet achtergelaten met een ontzettend zwaar gevoel. Monique heeft het uiteindelijk overgenomen en ook zij heeft het erg prettig gedaan. Zij dacht goed met ons mee, en haar kalmte en rust waren erg prettig. De uitvaart zelf was prachtig geregeld. De afscheidsceremonie liep wat uit maar desondanks gaf Monique ons geen opgejaagd gevoel. Ik heb ook van te voren aangegeven niet bij de borrel na de afscheidsceremonie te willen zijn en hiervoor was door Monique een familiekamer geregeld waarin ik die tijd kon overbruggen. Monique is meerdere keren langs geweest om te vragen of alles goed ging en om wat drinken/eten te brengen. Hoewel afscheid nemen en een uitvaart regelen nooit fijn is en altijd pijn doet, had dit niet beter, prettiger en mooier geregeld kunnen worden. Zij hebben dit proces zo aangenaam mogelijk voor ons gemaakt en na de uitvaart verlieten wij alle drie het crematorium met een 'het is goed zo' - gevoel.

Een bijzonder afscheid

Deze keer schrijf ik een column over een collega. Riemond Schripsema heeft meer dan 30 jaar voor ons bedrijf gewerkt. Dag en nacht stond hij voor ons klaar, in de beginperiode letterlijk. Riemond werkte doordeweeks en ‘s nachts had hij zelf de telefoon voor meldingen. Dat kun je je nu niet meer voorstellen. Zijn vrouw Agnes nam de telefoon waar, als Riemond erop uit ging. Hij had een collega die hem assisteerde in de nacht en weekenden. Ook ik heb in die tijd die rol een paar keer mogen vervullen. We maakten weken van wel 70 uur en dat vonden we heel normaal. Er was destijds geen CAO.

Veelal verzorgden wij de opbaringen van mensen in hun pyjama. Dat was toen heel gebruikelijk. Nu komt dat niet meer voor. Je had een rouwkaart met een grijze of zwarte rand. Kleurendruk bestond nog niet en je bracht de rouwadvertentie op papier, met de auto, naar de Telegraaf.

Als een overledene wat zwaarder was dan gemiddeld, dan kwam er een extra maat kist. Een bakkerskar noemde men dat. De hele fabriek stond dan te kijken als wij de kist ophaalde. Nu is een extra maat kist heel gebruikelijk.

Drie generaties. Zo werkte Riemond dus eerst onder leiding van mijn vader, daarna werd ik zijn leidinggevende en nu werkt hij ook met mijn oudste zoon Denzel. Riemond heeft dus een bijzonder stukje geschiedenis geschreven in het 111-jarig bestaan van Dunweg.

Dankbaar dat hij nu samen met Agnes van zijn pensioen kan genieten. Want de afgelopen decennia hebben helaas bewezen dat het niet iedereen gegeven is om deze leeftijd in goede gezondheid te kunnen bereiken.

Mooi dat je als rouwauto chauffeur bij ons familiebedrijf betrokken blijft. Jij weet de weg.

Alexander van der Pijl

Alexander van der Pijl

Onze overige vestigingen