4.9 / 5
31 reviews
Dunweg Uitvaartzorg
- Op Google Maps
4 weken geleden
Ruim een week geleden is mijn vader komen te overlijden en hebben we de uitvaart door Dunweg laten regelen, deels door Natascha en deels door Monique. Ik wist eigenlijk niet in hoeverre het goed regelen van een uitvaart bijdraagt aan het verwerkingsproces en hierbij hebben ze ons ontzettend goed begeleid. Natascha is wat minder formeel wat heel erg prettig was, omdat je hierdoor juist echt contact krijgt van mens tot mens en niet van betaalde klant tot uitvaart medewerker. Wij voelden ons gezien (als mens), ze dacht mee, gaf met haar menselijke benadering lichtheid en warmte aan de confronterende gesprekken over de uitvaart en was erg betrokken. Hierdoor werden we na deze gesprekken niet achtergelaten met een ontzettend zwaar gevoel. Monique heeft het uiteindelijk overgenomen en ook zij heeft het erg prettig gedaan. Zij dacht goed met ons mee, en haar kalmte en rust waren erg prettig. De uitvaart zelf was prachtig geregeld. De afscheidsceremonie liep wat uit maar desondanks gaf Monique ons geen opgejaagd gevoel. Ik heb ook van te voren aangegeven niet bij de borrel na de afscheidsceremonie te willen zijn en hiervoor was door Monique een familiekamer geregeld waarin ik die tijd kon overbruggen. Monique is meerdere keren langs geweest om te vragen of alles goed ging en om wat drinken/eten te brengen. Hoewel afscheid nemen en een uitvaart regelen nooit fijn is en altijd pijn doet, had dit niet beter, prettiger en mooier geregeld kunnen worden. Zij hebben dit proces zo aangenaam mogelijk voor ons gemaakt en na de uitvaart verlieten wij alle drie het crematorium met een 'het is goed zo' - gevoel.

De garagehouder

Er nam een garagehouder contact met ons op. Zijn gezondheid verslechterde en hij wilde met ons in gesprek. Hij was al meer dan 30 jaar ondernemer in zijn geboortedorp en iedereen kende hem. Velen deden zaken met zijn bedrijf, dat een heel goede reputatie had. Als hij een feest gaf of jubileum vierde, dan werd dat altijd groots aangepakt. Zo ook zijn uitvaart. “Ik ken zo veel mensen, ik denk niet dat ze allemaal in de kerk passen” zei hij.

De kerk waar de rouwdienst gehouden zou worden, was inderdaad veel te klein voor het aantal genodigden. We regelden daarom een groot scherm bij de nabijgelegen uitbater, zodat mensen ook daar de dienst konden volgen.

De familie vroeg of wij ook alle correspondentie wilden verzorgen: het maken van de rouwkaarten en de advertenties in verschillende bladen. De situatie verslechterde echter zo snel, dat de familie geen tijd had om de adressen tijdig te leveren. Maar dat was geen probleem. We zijn gewend om op het laatste moment te schakelen.

De garagehouder overleed en tijdens het gesprek met zijn gezin, kreeg ik de lijst met adressen. Het was een uitdraai van de debiteurenadministratie en een aanvulling van persoonlijke adressen van de familie. Bij Dunweg controleerden we voor het drukken van de rouwkaarten, eerst de tekst op de kaart zorgvuldig. Er mocht immers niets fout gaan. Het waren maar liefst 1487 kaarten! Dat hadden we nog nooit meegemaakt. Adresseren, vouwen, insteken, de postzegels… Uiteindelijk was alles klaar, wat een klus.

Jaren later spraken wij de familie: “Weet je, Van der Pijl, wat we vergeten waren? De klanten die altijd contant betaalden, stonden niet op de debiteurenlijst!” Gelukkig konden wij hierom lachen, dat we dáár nou niet aan gedacht hadden.

Alexander van der Pijl
Alexander van der Pijl

Onze overige vestigingen